Hogyan kommunikálnak a robotok?

Biztos sokan beszéltek már olvasóink közül az interneten egy automatával vásárlás közben. Tudják! Ezek azok az egy-egy honlapon fülugró kis ablakok, melyekben valami olyan kérdés áll, hogy "Segíthetek-e?". Ezek mögött a beszélgetések mögött egy beszélgető bot áll. De vannak már olyan emberhez hasonló robotok, amelyek emberi hangon, egész mondatokban beszélgetnek emberekkel. Érdekelt bennünket, hogy ez, hogy lehetséges, és utána jártunk a kérdésnek. Ebben a cikkben összegeztük a tanultakat.

Hogyan kommunikálnak a robotok az emberekkel?

Sokan gondolják úgy, hogy a robotok nem mások, mint emberi köntösbe öltözött chatbotok. Első megközelítésnek ez nem is rossz. De ahhoz, hogy egy ember formájú robottal beszélgethessünk, a robotnak nem csak egyszerűen chatbotnak kell lennie. Képesnek kell lennie arra, hogy "régi ismerősöket" fölismerjen az arcukról, és arra is, hogy a saját környezetét beazonosítsa: magyarán tudnia kell, hogy hol van és kihez beszél.

Ezt a problémát többen megoldották. Egyik közülük a Hanson Robotics cég teamje. Robotjukat Sophiának nevezték el. Sophia fejében lényegében 3 algoritmus van, melyeket ügyesen kapcsoltak össze. A 3 "összetevő" a következő.

Az első algoritmus képes arra, hogy fölismerje a környezetében levő tárgyakat, és megállapítsa azok aktuális állapotát. Ennek a képességének a birtokában olyan megállapításokat tud tenni, mint hogy "Ez az ajtó csukva van."

Sophia "agyának" második eleme egy szövegidéző algoritmus. Ehhez az "agyába töltenek" előre megírt mondatokat és van benne egy gépi tanulási módszer, mellyel megtudja, hogy milyen szöveghez milyen arckifejezést szokás ölteni, illetve hogy hol kell a beszédben szünetet tartani.

Végül van Sophia fejében van egy közönséges chatbot. Bizonyos kérdésekre előre betáplált válaszai vannak, más kérdésekre megkeresi a választ az interneten.

Sophia a lenti videóban tekinthető meg (más robotok bemutatása után) beszélgetés közben.

Mi az a rózsaszín elefánt?