Hogyan kommunikálnak a robotok?

Biztos sokan beszéltek már olvasóink közül az interneten egy automatával vásárlás közben. Tudják! Ezek azok az egy-egy honlapon fülugró kis ablakok, melyekben valami olyan kérdés áll, hogy „Segíthetek-e?”. Ezek mögött a beszélgetések mögött egy beszélgető bot áll. De vannak már olyan emberhez hasonló robotok, amelyek emberi hangon, egész mondatokban beszélgetnek emberekkel. Érdekelt bennünket, hogy ez, hogy lehetséges, és utána jártunk a kérdésnek. Ebben a cikkben összegeztük a tanultakat.

Hogyan kommunikálnak a robotok az emberekkel?

Sokan gondolják úgy, hogy a robotok nem mások, mint emberi köntösbe öltözött chatbotok. Első megközelítésnek ez nem is rossz. De ahhoz, hogy egy ember formájú robottal beszélgethessünk, a robotnak nem csak egyszerűen chatbotnak kell lennie. Képesnek kell lennie arra, hogy „régi ismerősöket” fölismerjen az arcukról, és arra is, hogy a saját környezetét beazonosítsa: magyarán tudnia kell, hogy hol van és kihez beszél.

Ezt a problémát többen megoldották. Egyik közülük a Hanson Robotics cég teamje. Robotjukat Sophiának nevezték el. Sophia fejében lényegében 3 algoritmus van, melyeket ügyesen kapcsoltak össze. A 3 „összetevő” a következő.

Az első algoritmus képes arra, hogy fölismerje a környezetében levő tárgyakat, és megállapítsa azok aktuális állapotát. Ennek a képességének a birtokában olyan megállapításokat tud tenni, mint hogy „Ez az ajtó csukva van.”

Sophia „agyának” második eleme egy szövegidéző algoritmus. Ehhez az „agyába töltenek” előre megírt mondatokat és van benne egy gépi tanulási módszer, mellyel megtudja, hogy milyen szöveghez milyen arckifejezést szokás ölteni, illetve hogy hol kell a beszédben szünetet tartani.

Végül van Sophia fejében van egy közönséges chatbot. Bizonyos kérdésekre előre betáplált válaszai vannak, más kérdésekre megkeresi a választ az interneten.

Sophia a lenti videóban tekinthető meg (más robotok bemutatása után) beszélgetés közben.

Mi az a rózsaszín elefánt?

 

Ne gondolja senki azonban, hogy Sophia vagy társai bármilyen kérdésre tudják a helyes választ. Azokra az ötletekre és váratlan felvetésekre, amelyek kitalálására egy kreatív 5 éves gyerek képes, gyakran hallgatás a válasz. Ezeket a kérdéseket és kijelentéseket nevezik a robotikához értők „rózsaszín elefántoknak.” Ezekre egyszerűen nem tud egy fejjel igen, de aggyal nem rendelkező masina választ adni.

Ez emberi beszédhez a gesztikuláció is hozzá tartozik

A beszélő robotokkal a másik nehézség, hogy nagyon nehezen tudnak megbirkózni a feltalálók azzal az evidenciával, hogy az emberi beszédnek része az érzelmek kifejezése is. Az emberi intonáció rengeteget ad hozzá a hétköznapi emberi kommunikációhoz.

Nagy tudományos érdeklődést a témában legutóbb Lucia, az érzelmekkel rendelkező beszélőfej váltott ki. Az olasz tudósok munkájáról angolul ide kattintva tájékozódhatnak.

Hogyan kommunikálnak a robotok egymással? 

Van még egy területe a robotok kommunikációjának. Ez pedig, hogy szükségessé vált, hogy a különböző robotok, melyek részfeladatokat látnak el egy üzemben, képessé váljanak egymással információt cserélni.

Ebben az irányban is sok lépést tett már előre a tudomány. Vannak is már olyan robotok, amelyek utasításokat tudnak adni és fogadni egymástól. Amikor azt mondjuk, hogy két robot képes egymással „egy nyelvet beszélni” akkor viszont ne emberi nyelvekre gondoljunk, inkább olyan nyelvekre, melyeket a programozók használnak.

Hogy mindezen fejlesztések mikor jutnak odáig, hogy ne csak talk show-k érdekességei legyenek a beszélő robotok, hanem életünk részei? Nem olyan sokára. Ugyanis olyan egyszerű helyzetekben, mint mondjuk egy pláza ügyfélszolgálatán, ahol azt kell tudni elmondani, hogy hol a mosdó és van-e benne pelenkázó, már ma is alkalmazhatók beszélő robotok. Még egy félév és látni fogunk robotokat plázában. Mi szóltunk...